torstai 5. toukokuuta 2011

Tutorointi tuo uusia eväitä

Lukuvuosi 2010-2011 on ollut hyvin intensiivistä aikaa. Koulussamme toteutettiin juuri päättyneen Fictup-projektin pohjalta syntynyttä ideaa tvt:n opetuskäytäntöjen jakamiseksi. Kysessää on tutorointimalli, jossa kokenut tutor-opettaja ohjaa ns. noviisiopettajaa. Tutorinnin kohteena oleva opettaja voi luoda iselleen kontekstia esim. videoitujen tuntien pohjalta. Olen tutoroinut kuluvan  lukuvuoden aikana kaikki opetusryhmät koulussamme ja kokemukset ovat olleet hyvin positiivisia. Ensi lukuvuoden tavoiteena on opettajien oman suunnittelu- ja opetusroolin vahvistaminen tämän vuoden kokemusten pohjalta.

Huhtikuun ITK-konferessissa Hämeenlinnassa olimme tutkija Minna Lakkalan kanssa kertomassa kokemuksiamme Fictupista. Esittelimme Fictupin kokemuksia osana Vertaiskehittäminen oppimisen muotona-teemaseminaaria. On käynyt selväksi, että jatkossa pelkästään perinteinen kurssikouluttaminen ei enää riitä opettajien täydennyskoulutuksen muodoksi. Tutorointimalli osana uudenlaista oppimisympäristöajattelua on motivoiva ja pedagogisesti perusteltu täydennyskoulutusmuoto. Kokemukset mallin käytöstä ovat osoittaneet, että opettajayhteisön koheesio paranee ja mallin avulla on mahdollista tuoda rakentteellisa muutoksia koulun arkeen esim. samanaikaisopetuksen muodossa. Tästä on hyvä jatkaa!