maanantai 6. kesäkuuta 2011

Kansallinen tilannekatsaus tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä 2011

OPH:n Tilannekatsaus tieto-  ja viestintätekniikan opetuskäytöstä on julkaistu toukokuussa. Alaotsikkona on
- Välineet, vaikuttavuus ja hyödyt. Tiedetään, että 2000-luku on ollut tvt:n opetuskäytössä käänteentekevää, esim. digitaalisia oppimateriaaleja, joita on käsikirjoitettu pedagogisten mallien pohjalta (toisin kuin 90-luvulla) on jo mukavasti  saatavilla. Tutkimukset myös osoittavat, että tvt:n käytöllä on myönteinen vaikutus oppimiseen.

Kuten aiemmin kerroin kokemuksísta (toinen blogimerkintäni)  sen suhteen, että monet perinteiset opetushenkilöstön koulutusmenetelmät ovat tulleet tiensä päähän, voi oph:n tilannekatsauksesta lukea, että tarvitsemme innovatiivisia malleja myös opetuksen toteuttamiseksi. Mielestäni nämä asiat kulkevat erittäin voimakkaasti käsi kädessä.
 
Opettajilla tulisi olla nyt rohkeutta jättää joidenkin oppiaineiden perinteiset oppikirjat kokonaan pois käytöstä, mikä vapauttaisi käytännön opetustyössä aika- ja ajatteluresursseja innovatiiviisiiin ja intuitiivisiin opetuskäytäntöihin, siis siihen pedagogiaan, ei pelkästään oppimisen tukeen liittyviin asioihin.

Esimerkiksi Tutkivan oppimisen käyttäminen menetelmänä opetuksessa on oppilaiden mielestä erittäin motiviova ja antaa uuden näkökulman oppimiseen.


Tein kysely koulumme viidesluokkalaisille Tutkivan oppimisen projektin lopuksi joulukuussa 2010. 86 % oppilaista vastasi olevansa samaa (57%)  tai lähes samaa mieltä (29%) kysymykseen uudesta näkökulmasta oppimiseen! Tämä jo mielestäni kertoo innovatiivisten menetelmien voimasta oppimisessa. 

Intuition käytön lisäämisen puolesta opetuksessa kirjoittivat esimerkiksi tutkijat Samu Mielonen ja Asta Raami Helsingin Sanomissa. Intuitiolla on tärkeä osa oppimisprosesissa,  koska se työtapana tukee vuorovaikutusta (!) ja asioiden ymmärtämistä (!), asioita joista oppimistilanne ja hyvä oppiminen koostuu!


Olen pitkään puhunut myös koulutuksellisen tasa-arvon puolesta tvt:n opetuskäytössä. Monipuolisten kansallisen innovaatioiden kehittämikseksi opetuksellinen tasa-arvo on edelleen erittäin tärkeä kehittämisalue. Tämä otetaan vahvasti esiin myös oph:n kevätkatsauksessa. Tähän yhteiseen hiileen tulisi puhaltaa sekä opettajien sekä kuntapäättäjien ja tarttua tarmokkaasti haasteeseen, jotta Suomen asema kehityksen kärkimaiden joukossa taas saavutetaan.

Lämmintä kesää kaikille!