maanantai 19. maaliskuuta 2012

Käyttäjäskenaariot tvt-hankkeessa

Työstimme teknologian käytön keittämishankkeellemme käyttäjäskenaarioita työmme suunnittelun pohjaksi.

Koulutulokas Bob lukee ja on diginatiivi. Luokkatoveri Mimi on tabula rasa, mutta kovin utelias. Toisella luokalla on Santra, joka lukee ja kirjoittaa on  sosiaalinen ja  kiinnostunut ympäristöstä. Hänellä on luokkakaverina Viktor pieni tutkijan alku, joka viihtyy omissa oloissaan.
Bill on kolmasluokkalainen, jolla on lukemisen- ja kirjoittamisen perustaidot hallussa, kielellinen kehitys on  edennyt hän viihtyy pienryhmissä ja hänellä on omat harrasteporukatLiisa on vahva parityön tekijä. Hänellä on vahvuuksina kädentaidot, mutta luku- ja kirjoitustaidossa on parannettavaa.
Amina on maahanmuuttajataustainen neljäsluokkalainen, jolla kodin tuki on oppimiseen on vähäinen.  Hänellä on vaikeutta ymmrätää käsitteitä, mutta on innostunut koululainen. Nemolla on vaikeuksia keskittymisessä ja ohjeiden kuuntelemisessa. Hän on mielikuvitusrikas oppilas, jolla on vahva auditiivinen puoli.
Viidesluokkalainen Vicky on heikko oppilas. Hän ei ole myöskään sosiaalisesti lahjakas. Sampo on nörtti viidesluokkalainen, joka on innostunut teknologiasta ja omaa erinomaiset tiedonhankintataidot. Kuudennella luokalla on Saana, nopea oivaltaja, jolle koulu ei tarjoa riittävästi haastetta. Hän alisuoriutuu koulussa. Ilmon on vaikeaa hahmottaa kokonaisuuksia, hänellä hitautta kaikessa toiminnassa.
Nämä kuvaavat hyvin kohdejoukkomme piirteitä. Oppilaiden erilaisuus on silmiinpistävä, joten tämäkin vaihe antaa meille paljon huomioonotettavia seikkoja suunnitteluun. Tässä vaiheessa hiomme tavoitesuunnitelmaa ja kevään ohjelmaa.