perjantai 26. kesäkuuta 2020

Mobiilia teknologiaa kannattaa käyttää yhteisöllisesti


Uutisessa eritellään lyhyesti tutkimuksen satoa koronakevään näkökulmasta, varsinkin kun tiedetään, että mobiili teknologia on osa lasten ja nuorten oppimisympäristöjä.

Väitöstutkimukseni tulosten mukaan oppilaiden työskentelyssä tutkivan oppimisen mobiilissa oppimisympäristössä näkyy oppimisen ominaispiirteitä kuten aktiivisuus, intentionaalisuus, konstruktiivisuus ja reflektointi sekä tutkivan oppimisen taidoiksi nimetty joukko geneerisiä taitoja.

Luonnontieteiden opetukselle tärkeiden oppijoiden tekemien tutkimuskysymysten ja tarkentavien kysymysten esittämistä voidaan tutkimustulosten mukaan parantaa kontekstia kehittämällä ja verkkokeskustelua hyödyntämällä.

Tuloksista ilmenee myös, että mitä enemmän oppijoiden työskentelyssä esiintyi tutkivan oppimisen taitoja, sitä useampia tutkimuskysymyksiä he pystyivät eri tavoin selvittämään.  Mobiilin teknologian käytöllä on positiivinen yhteys tutkimuksessa esiintyneisiin oppimisen piirteisiin.

Kun panostetaan tutkimuskysymysten opettamiseen oppijoille ja kytkemällä aihepiiri kiinteästi kontekstiin, oppilaiden esittämien tutkimuskysymysten määrää ja laatua on mahdollista kehittää.

Oppilaat tarvitsevat tukea ja virikkeitä vähentämään työskentelyn haasteita. Tutkimuksen tulosten mukaan haasteita voidaan tehokkaasti vähentää.


https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/koulutus-kasvatus-ja-oppiminen/teknologiaa-kannattaa-kayttaa-opetuksessa-yhteisollisesti


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti